dinsdag 25 november 2014

De poncho!

Voor het najaar wilde ik dit jaar absoluut een poncho voor mijn meisje. Eigenlijk had ik daar al zeker een jaar alles voor in huis. En toen kwam het er eindelijk van.
Ik tekende zelf een patroon. Zo moeilijk was dat niet:

1. Ik liet Merel 'vliegtuigje' spelen en mat zo de lengte van haar ene tot haar andere hand, over haar rug heen.
2. Op een blad tekende ik een kwart-cirkel met als straal die afmeting gedeeld door 2
3. Ik mat de omtrek van haar hoofdje en berekende de straal voor een cirkel met dezelfde omtrek (2rπ=omtrek dus r=omtrek/2π)
4. Op de kwart-cirkel van de poncho tekende ik ook nog eens een kwart-cirkel met deze straal.
5. Daarna nam ik een rood ikea fleece dekentje en plooide dit 1x dubbel en dan nog 1x dubbel in de andere richting. Het kwart-cirkel patroon legde ik daarop. Beide zijden van de kwart-cirkel tegen de vouw. Ik knipte uit en kreeg zo een cirkel met een gat in voor haar hoofdje.
6. Ik tekende een bestaand kapje over en veranderde dat langs onder wat zodat het groot genoeg zou zijn voor in het gat.
7. Het kapje werd 2x uitgeknipt in spiegelbeeld en aan elkaar gezet.
8. Daarna werd het in de opening voor het hoofd gezet en onderaan werd er pompomband tegen de rand gestikt...
Klaar in 8 stapjes dus!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten